För att din resa ska ske med minimal risk för avbrott har vi valt BMW rakt igenom och samtliga våra fordon har den erkänt driftsäkra parallelltwinen från Rotax.
Vi har anpassat och utrustat hojarna så som vi själva uppskattat att ha dem under våra långresor - vi tror du kommer gilla det men kan anpassa säkert mer om du behöver något speciellt.
Priset gäller vid minimum 3 dagar och gäller våra F650GS (twin). Alltså "Svalan", "Skatan" och "Lärkan"
Priset gäller vid minimum 3 dagar och gäller "Höken" vår F800GS
Om du saknar något, kan du hyra utrustning och tillbehör. Kolla sidan "Tillbehör" för detaljer och sortiment och pris.
Amelia
När vår klarblåa F650GS kom till oss var hon kaxigast i gänget med led-belysning runt om, sportig vindruta och ett ganska öppet avgassystem som gav ett effektfullt gensvar i motorn - piggheten gav henne namn efter äventyraren Amelia Earhart.
Nu är hon mer införlivad i familjen med touringruta, väskor lämpade för långfärd och originalljuddämpare - hon är dock lite piggare i gensvar än de andra så det kan finnas något trimmat under kåporna.
Aluminiumväskorna är avtagbara men vi rekommenderar att ni låter de sitt på hela tiden och jobbar med innerväskor. Väskorna håller tätt i de flesta väder men det kan ändå vara bra att välja vattentäta påsar som innerväskor (se tipslista).
Med parallelltwin på 800cc och 52kw effekt körs hon på A-kort. Däcken som sitter på är av 50/50-typ så asfalt och grusväg går utmärkt men med erfaren förare tar hon sig fram även på mer kreativa underlag.
Fungerande värmehandtag. Säteshöjd ca 80cm men vi har ett lägre säte att växla till om det skulle behövas.
Thor
Thor är en fullfjädrad F800GS – det är samma motor som våra tre 650GS men med ”fullfjädrad” så menar vi det ordagrant då Thor har högre fjädring, robustare konstruktion, dubbla bromsskivor, mer effekt (62kw) men också fler kilo i vikt.
För bekväm långfärd har vi utrustat Thor med highway pegs, sänkt fotpinnarna något och höjt styret en aning – det ger en mer upprätt körställning vilket känns skönt om man gör långa dagar i sadeln.
Utöver topbox har Thor mjuka sidoväskor (SW-motech) som är helt vattentäta om man stänger dem rätt – men som alltid är vattentäta packpåsar att rekommendera.
Sidoväskorna är lätt avtagbara men har också lätt urtagbara innerväskor. Thor har 50/50-däck för asfalt, grus och sköter sig även ganska bra på slirigare/ojämnare underlag.
Alexander
Alexander är specialbyggd för de kortare förarna - sänkt från fabrik och dessutom utrustad med en låg sadel (kan varieras för att hitta rätt höjd för just dig) – så detta är perfekta valet för dig som vill köra adventurehoj men känner osäker het kring att nå ner till marken eller att hantera vikten.
För att göra Alexander så lätt och smidig som möjligt har vi utrustat honom med lättviktsväskor från Givi så att vikten hålls nere trots att hon blir den av våra MC som har mest packvolym totalt. Väskorna är fast monterade (även det för att spara vikt) så på denna jobbar du med packning i innerväskor - förslagsvis vattentäta påsar då det kan sippra in lite om det regnar kraftigt.
Alexander har inte kraschbågar eller hasplåt (för vikt och markfrigång) så han gör sig bäst på asfalt och har däck valda för det. Vindrutan har vi valt att hålla låg med en deflektor på för att minimera känslighet för kastvindar.
Som övriga försedd med värmehandtag och enkla highway pegs för sköna långresor. Alexander har effekt på 52kw och körs på A-kort.
Alexandra
Alexandra kommer från Patriks privata MC-park och har under några år varit en av de mest populära motorcyklarna att hyra på Hygglo. Hon har gjort så långa resor till Lysebottn och Trollstigen att hon förmodligen skulle hitta dit själv om vi släppte henne lös. Inför denna säsong har vi strypt henne till 35kw och klassat om till A2 så att ni med den behörigheten har ett bra alternativ.
Alexandra har rejäla aluminiumväskor – avtagbara men vi rekommenderar att ni låter dem sitta på hela resan – och rejäl topbox. Som med övriga är det bra med vattentäta innerväskor för att vara på säkra sidan.
Alexandra är kvar i normalhöjd på ca 80cm sadelhöjd, har sänkta fotpinnar och förhöjt styre för bekväm körställning på långresa. Highway pegs, handvärmare och touringruta (Givi Airflow) kompletterar bekvämligheten. Alexandra kör på Mitas E07 däck som är av 50/50 typ så både asfalt, grus och lättare terräng fungerar med henne.